Social media en ondernemen?

May 12, 2016

Onderschat de kracht van het social media niet. Met de juiste kennis is het niet heel gek als je de ene na de andere opdracht binnen krijgt. De vraag is dus hoe kun je je eigen social media kanaal effectief inzetten voor je bedrijf.
Bedrijven kunnen niet meer zonder social media volgens experts. Natuurlijk kun je het proberen, maar probeer maar eens miljoenen Nederlanders te bereiken zonder social media. Een super duur antwoord voor die vraag zou een tv spotje kunnen zijn, maar natuurlijk heeft niet iedereen een miljoen euro liggen daarvoor. In nederland gebruiken 10 miljoen inwoners Facebook. Dat is meer dan 60% van nederlandse populatie, dus een goedkoper alternatief is ondernemer met behulp van social media of in dit geval Facebook.

Niet te serieus zijn

Voordat je je social media kanalen gaat uitbesteden moet je kijken wat voor jou werkt. Facebook en Instagram is bijvoorbeeld een krachtige manier om een verhaal te vertellen oftewel het verhaal van je bedrijf! Het geeft je bedrijf een persoonlijkheid. Hiermee connect je met je bezoekers en klanten, het laat ook weer zien dat je bedrijf niet alleen uit is op het maken van sales (iets dat klanten uit onderzoek heel erg afschrikt). Laat zien dat jullie ook maar mensen zijn. Bij verschillende Instagram en Facebook pagina’s van bedrijven zien we dat ze de bedrijfscultuur laten zien, of te wel behind-the-scenes beelden. Dit is heel effectief om aan je bezoekers en klanten te laten zien dat je niks te verbergen hebt en dat jullie niet vol gebakken lucht zitten. Dit werkt heel goed voor jullie personal branding.

Hard selling

Wat je dus vooral niet moet doen, is je product(en) en/of dienst(en) door de strot mte duwen van je bezoekers. Niemand houd namelijk van reclame. Ga er maar vanuit dat niemand staat te popelen om je advertenties. Zie social media dus als een verlengstuk van je business.

Hou het levendig

Zorg dat je je social media kanalen levendig houd door regelmatis interactie te zoeken met je bezoekers en 2 a 3 keer een bericht te posten op je social media kanalen. Als mensen een tijdje niks van je horen denken ze dat het niet goed gaat met het bedrijf of dat het “dying” is.

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *